Матеріали для скачування

Університети під час війни: від закладу освіти до соціальної місії

(1,86 МБ)
pdf

Військове вторгнення Росії в Україну має жахливі наслідки для всього українського суспільства, спричинивши трагедію українського народу, над яким Росія знову вчинила кривавий геноцид. Проте для того, щоб вижити та забезпечити майбутнє України, серед усіх інших питань надзвичайно важливою стає проблема вищої освіти.

Університети по всій країні опинилися в різних обставинах: одні були зруйновані, інші зазнали значної шкоди. Як і перед українським суспільством, перед університетами і університетськими спільнотами постало питання не тільки виживання, але й продовження функціонування у надскладних обставинах. Багато студентів і викладачів були змушені переїхати в безпечні місця на Заході України або евакуюватись за кордон. Незважаючи на війну, заклади вищої освіти вже впродовж кількох тижнів відновили освітній процес, а система вищої освіти зіткнулася з низкою викликів і проблем.

Для того, щоб виявити, якими були стратегії українських ЗВО в умовах вторгнення та з якими викликами стикаються академічні спільноти, потрібне всебічне дослідження, яке дасть можливість знайти й проаналізувати можливі рішення та забезпечити функціонування системи вищої освіти.

Школа політичної аналітики НаУКМА провела комплексне дослідження, яке охоплювало як інституційний, так і індивідуальний рівні системи вищої освіти в Україні. Розглядаючи університети як інституції, ми також досліджували індивідуальний досвід, труднощі, потреби, схильності, проблеми, очікування, можливості та виклики студентів, викладачів та працівників українських закладів вищої освіти.

Комплексне дослідження становища та викликів, з якими стикнулись ЗВО України в умовах повномасштабної агресії Росії проти України, проведене ШПА, ґрунтується на поєднанні кількісних та якісних методів дослідження з використанням стратегії кейс-стаді. Це дозволило як зафіксувати інституційно-системні аспекти та розподіли ставлень і думок, так і з’ясувати особливості індивідуального досвіду, потреб і стратегій адаптації студентів і викладачів українських університетів, наче під лупою подивитись на індивідуальні історії.

Публікація підготовлена в межах проєкту «Університети в облозі: виклики для української системи вищої освіти після повномасштабного вторгнення Росії в Україну», що реалізується Школою політичної аналітики НаУКМА у партнерстві з Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти за підтримки Фонду Фрідріха Науманна за Свободу.

Думки та позиції, викладені у цій публікації, є позицією авторів та не обов’язково відображають позицію Фонду Фрідріха Науманна за Свободу.

Схожі аналітичні матеріали