Якщо під моделлю розуміють формат, в якому та чи інша країна оголосила себе нейтральною та намагається позиціонувати себе такою, то досвід жодної країни не може бути застосований до України. Кожна з країн, яку у ЗМІ озвучували як зразок нейтралітету для України, стала нейтральною внаслідок певних історичних подій та політичних процесів. Військовий напад Росії на Україну є безпрецедентним і не має аналогів в історії.
Якщо говорити про австрійську модель нейтралітету як таку, що можна застосувати до сучасних умов, то вона більше стосується майбутнього нейтрального статусу Білорусі – такого, який унеможливив би черговий аншлюс цієї країни Росією (як це було з анексією Австрії нацистською Німеччиною 1938 р.), а її територія не могла би використовуватися для розміщення російських військ, а тим більше для ракетних обстрілів території України чи будь-якої іншої країни.
Швеція та Фінляндія не входять до оборонних союзів, однак обидві країни активно співпрацюють з НАТО, зокрема беруть участь у спільних навчаннях, а Повітряні сили Швеції брали участь у військовій операції в Лівії 2011 р. і були єдиною країною – не-членом НАТО і не членом Ліги арабських країн, що долучилася до забезпечення безполітної зони над Лівією.
У ХХІ столітті дискусії про «фінляндизацію» будь-якої країни не мають сенсу – дискурс про нову «холодну війну» недоречний в тому розумінні, що сучасний світ не має двополярного протистояння НАТО та Варшавського пакту. Сьогодні цивілізованому світові протистоїть путінська Росія, яка прагне відновлення СРСР і погрожує світові ядерною зброєю. Відтак послаблення будь-якої країни шляхом поступок Росії в жодному разі не може забезпечити їй подальшого миру чи гарантувати, що Росія на неї не нападе.
Україна потребує гарантій своєї безпеки і потужних засобів захисту – самостійно та / або в межах оборонних союзів – від збройної агресії з боку Росії, яка становила, становить і становитиме загрозу для України. Гарантіями безпеки з боку Росії можуть бути лише зміна політичного режиму в Росії, відмова майбутнього російського керівництва від неоімперської загарбницької політики і спроб відродити СРСР.