Адреса
м. Київ, вул. Волоська 12/4, 7 корпус НаУКМА, ауд. 409 (4 поверх)
Відповімо на ваші питання
Слідкуйте за новинами
Законопроект про заборону “русского мира”: нацизм чи ні?

Законопроект про заборону “русского мира”: нацизм чи ні?

Автор: Станіслав Шулімов

28 вересня 2018 року групою народних депутатів (Шевченко О.Л., Шевченко В.В., Дідич В.В. та інші) було зареєстровано проект закону номер 9139 про внесення змін до Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки” (щодо засудження та заборони “російського світу” (“русского мира”) в Україні).

Вважаємо за потрібне надати коментар до цього законопроекту, оскільки протидія поширенню ідей “русского мира” є однією з основних цілей діяльності Школи політичної аналітики НаУКМА. Утримуючись від оціночних суджень, та уникаючи аналізу юридичної сторони законопроекту, який пропонує внести зміни до деяких нормативно-правових актів, зокрема до Кримінального кодексу, ми вважаємо за потрібне проаналізувати цей законопроект на предмет наукової точності та маніпуляцій категоріями, оскільки недоречне використання категорій та понять може навпаки зашкодити ефективній протидії “русскому миру”.

По-перше, варто зазначити, що на початку пояснювальної записки наводяться твердження про те, що “російський світ” (“русский мир”) був завжди безжалісний до завойованих народів. Нагадаємо, що “русский мир” або як його ще називають в законопроекті “російський світ”, як поняття та концепція виник в 1990-х роках, відповідно не можна стверджувати про існування “русского мира” як теоретичної, концептуалізованої доктрини, тим паче ідеології, в часи завоювання Російською імперією інших країн та народів.  на чому наголошують автори проекту закону.

В пояснювальній записці, серед засобів поширення  та основних характеристик “русского мира” зазначається “ідеологія православ’я” .

Ледь не найхарактернішою рисою “русского мира”, є використання РПЦ, яка в свою чергу використовує вироджену форму православ’я, яке багато вчених називають “політичним православ’ям”, проте це жодним чином не є ідеологією, це є помилка в категоріальному апараті.  

“Русский мир” трактується авторами законопроекту, як “як форми націонал-соціалізму (нацизму)” в Україні. Перш, за все, “русский мир” жодним чином не є схожим на нацизм/націонал-соціалізм, оскільки основною характеристикою нацизму є нація, яка існує завдяки наявності певних етнічних ознак. В той же час, “русский мир” спирається не на етнічні чи національні риси, а на більш гнучкі категорії, зокрема російську мову, якою можуть розмовляти не тільки етнічні росіяни, російську культуру, яку можуть поділяти, знову ж таки, не тільки росіяни. Відповідно, спостерігається помилка в трактуванні поняття “русский мир”, тим самим зменшення його геополітичних масштабів. Однією з загроз для України є те, що ця загарбницька ідеологія є проявом російського великодержавного шовінізму, що зазіхає не лише на територіальну цілісність України, але й ставить під сумнів існування української нації як такої, що трактується виключно як частина цього “русского мира”, за якою не визнається право на окремішність.

Школа політичної аналітики у своїй діяльності орієнтується на доказову та фахово вироблену публічну політику, відтак ШПА виступає з такими рекомендаціями щодо категоріально-понятійного апарату:

  1. Не використовувати поняття “русский мир” для опису подій, що відбувались до 1990-х років, оскільки поняття як такого не існувало. Замість цього використовувати словосполучення “імперіалізм, який став основою “русского мира”.
  2. Не використовувати поняття “ідеологія православ’я”. Замість цього зазначати, що однією з характеристик “русского мира” є РПЦ, яка і займається поширенням “русского мира”, з наголосом на тому, що в Росії офіційна православна церква є залежною частиною державного апарату.
  3. Уникати поняття нацизму та націонал-соціалізму по відношенню до “русского мира”, оскільки основні риси цих ідеології є різними. Використовувати словосполучення “русский мир” як загарбницька геополітична доктрина Російської Федерації”, як “прояв російського великодержавного шовінізму”.

Школа політичної аналітики виступає за коректне використання доказової бази та понять при виробленні публічної політики, а в особливості у сферах, які ШПА досліджує. Відповідно ми радимо всім політикам, перш за все, вірно формулювати та трактувати поняття та категорії при виконанні своїх обов’язків. Також Школа політичної аналітики НаУКМА виступає проти поширення ідей “русского мира” в Україні і при цьому наполягає на тому, що це має відбуватися з коректним категоріально-понятійним апаратам та за допомогою комплексних заходів.