Побудова громадянського суспільства через залучення громадськості в конституційну реформу

Продовжуючи позитивний досвід реалізації проектів "Конституційна реформа і президентські вибори", "Коаліція НУО за ефективну конституційну реформу" і «Експертна підтримка конституційного процесу в Україні», ШКОЛА ПОЛІТИЧНОЇ АНАЛІТИКИспільно з Українським незалежним центром політичних досліджень і Комітетом виборців України за підтримки National Endowment for Democracy (NED, USA) реалізує проект «Побудова громадянського суспільства через залучення громадськості в конституційну реформу» з жовтня 2010 року.

 

Нова політична реальність в державі вимагає від українського недержавного сектору впровадження нових підходів і практик з метою підтримки необхідного рівня прозорості і суспільної комунікації з актуальних питань порядку денного.
Наразі Президент України, який має сильну підтримку в парламенті, має спокусу продовжити розпочату рішенням Конституційного Суду України від 30 вересня 2010 року реформу Основного Закону задля отримання абсолютної влади, ігноруючи суспільну думку та міжнародно-правову легітимність. У цій ситуації лише неурядові організації та експертне середовище мають потенційну можливість опиратися волюнтаризму шляхом забезпечення ефективної, демократичної і орієнтованої на дотримання прав людини реформи Конституції України.

За останній час відбулися кардинальні зміни в офіційній політики щодо конституційної реформи. Новий президент України і його команда, які змінили політичний статус-кво ще до скасування політичної реформи 2004 року Конституційним Судом України, до останнього заперечували будь-яку можливість ревізії закону про внесення змін до Конституції України від 8 грудня 2004 року. То ж за таких обставин значно актуалізується небезпека подальшого непрозорого кулуарного «вдосконалення» Конституції командою нового Глави Держави шляхом тиску на український парламент.

Мусимо визнати, що суспільний інтерес до питань конституційного реформування після президентської кампанії, а надто після рішення Конституційного суду України від 30 вересня 2010 року значно знизився. Але більшість провідних українських політичних лідерів та впливових політичних партій першого рангу продовжують наполегливо включати питання конституційної реформи до порядку денного. Конституційна реформа представляється політиками в якості універсальної панацеї, яка в змозі вирішити всі суспільні проблеми в країні. Такий нездоровий ажіотаж створює широке поле для маніпуляцій і обману громадян з приводу щирості намірів владоможців.

В такій ситуації Школа політичної аналітики разом з партнерами надаватиме українським громадянам повну і об'єктивну інформацію про конституційний процес і наміри політичних лідерів з реформування Конституції. Крім того, учасники проекту протестують механізм громадянського захисту Конституції.

Команда проекту прагне забезпечити: формування цілісного експертного комунікаційного каналу між органами державної влади і неурядовим сектором в сфері конституційного процесу для постійного взаємообміну конструктивними ідеями з питань реформування Конституції; вироблення єдиного підходу до формату здійснення конституційних змін в межах фахового неурядового середовища; тяглість публічної дискусії з питань вдосконалення чинної Конституції та встановлення оптимальної моделі конституційного ладу України.

Проект спрямований на вирішення низки актуальних суспільних проблем:

Схильність політиків та представників державних органів до ігнорування громадської думки в процесі підготовки пропозицій щодо реформування Конституції;
Намагання представників політичного істеблішменту спекулювати на питаннях вдосконалення Конституції;
Слабке залучення інститутів громадянського суспільства до процесу реформування Основного Закону;
Множинність підходів до суті конституційної реформи як в середовищі неурядового сектору, так і серед політичних лідерів;
Відсутність каналів комунікації державних інститутів з органами місцевого самоврядування щодо питань конституційного реформування.

МЕТА проекту

Залучити найширшу аудиторію до процесу розробки, редагування та ухвалення змін до Конституції України; забезпечити постійне незаангажоване інформування громадськості про перипетії конституційної реформи в Україні; мінімізувати ефект публічної некомпетентності в сфері конституційного реформування шляхом поширення аналітичних матеріалів щодо існуючих проектів змін Основного Закону; створити альтернативний неурядовий конституційний дискурс із залученням лідерів громадської думки і експертної спільноти до процесу підготовки, суспільного обговорення та прийняття нової Конституції України, який дозволить виробити цілісну концепцію змісту та форми конституційної реформи.

ЦІЛІ проекту

Короткострокові

Запобігти масовим маніпуляціям з суспільною думкою з питань конституційного реформування.
Заохотити інститути громадянського суспільства та студентську молодь до активної участі в конституційній реформі.
Забезпечити об'єктивне інформування громадськості (українські та зарубіжні НУО, ЗМІ, експертні центри) про можливі напрями та механізми реформування Основного Закону, які можуть бути задіяні нинішньою владою.
Забезпечити формування фахової суспільної думки про суть конституційної реформи.
Створити альтернативний недержавний конституційний дискурс.
Сформувати та підтримувати потужний Інтернет-ресурс, присвячений тематиці конституційної реформи.
Довгострокові

Налагодити дієві канали взаємозв'язку між усіма залученими до реалізації реформи суб'єктами громадянського суспільства та держави.
Стимулювати в Україні появу діалогу між владою та населенням з питань реформування окремих сфер суспільного життя на прикладі внесення змін до Конституції.
Сприяти збору та накопиченню аналітичної інформації про найбільш фахові та демократичні пропозиції щодо внесення змін до Конституції.
Популяризувати передові механізми залучення молоді та активної громадськості до проведення соціально важливих досліджень та відстоювання ключових вимог громадянського суспільства в процесі розробки і ухвалення змін до Конституції.

Comments are closed.